Loot boxy v herním průmyslu představují balanc mezi zábavou a potenciálním rizikem. Loot boxy představují pro herní průmysl dvousečnou zbraň. Na jedné straně jde o efektivní monetizační model, díky kterému mohou vývojáři investovat do kvalitnějších her a hráči si je mohou užít za nižší cenu nebo dokonce bezplatně. Nicméně, loot boxy skrývají také svou odvrácenou tvář.
Na loot boxy se dá dívat také jako na formu hazardu, která navíc uniká speciálním zákonem a je snadno dostupná i pro mladistvé. Stačí, aby hra obsahovala mikrotransakce a možnost zakoupit si loot boxy za skutečné peníze. Herní menu vyžaduje čas a námahu, ale mikrotransakce stahují koruny z kreditní karty. Nepředvídatelnost obsahu loot boxů, kde může čekat také mimořádně cenný předmět, posouvá videohru na tenkou hranici s hazardem. V krajním případě hráči kupují loot boxy, aby získali výhodu ve hře, a to je podle mnohých nejhorší monetizační model vůbec. Zabíjí zábavu a hlavně férovost.
Je nepopiratelné, že se prolínají světy běžných a hazardních her. Do obou už začíná vstupovat umělá inteligence. AI umožní v budoucnosti NPC reagovat na hráče dynamičtěji a realističtěji. Už nebudou donekonečna opakovat tytéž repliky. Procedurální generace obsahu existuje již dnes ve vychycených hrách jako Minecraft nebo No Man’s Sky. No co je na AI nejzáludnější je, že bude v budoucnu číst chování hráčů lepší než jakýkoli marketér nebo tým psychologů. A mozky hráčů mají sklony reagovat na hazardní vzrušení v jakékoli zábavě. Personalizace zážitku pro každého hráče jinak může skončit tak, že nám bude AI servírovat obrovský výherní automat, který bude třeba plnit mincemi.
Ale zpátky k looboxům. Proč jsou tak kontroverzní? Náhodné odměny v loot boxech silně evokují mechanismy výherních automatů. Pocit vzrušení při otevírání loot boxů může vést k nadměrnému utrácení finančních prostředků hráčů nebo ještě hůře: jejich rodičů. Vzhledem k přístupnosti her dětem a mladistvým existuje riziko, že si na náhodný gambling člověk zvykne už v raném věku.
Na rozdíl od internetových kasin, běžné videohry nepodléhají přísné regulaci, což znamená, že regulační orgány nemají možnost kontrolovat algoritmy loot boxů a odhalovat případné nekalé praktiky. V neposlední řadě, pokud loot boxy neobsahují jen estetické úpravy, ale i předměty ovlivňující hratelnost, mohou narušit férovost her a poskytnout platícím hráčům značnou výhodu oproti těm, kteří hrají bezplatně.