Pokud se ptáte, co je to Unreliable narrator, jde o narativní postup, kdy vypravěč příběhu, z jakéhokoli důvodu, není důvěryhodný. Jeho verze událostí je zkreslená, neúplná, nebo přímo klamavá, a hráč musí aktivně kriticky hodnotit jeho slova a činy, aby odhalil skutečnou pravdu.

Podrobnější vysvětlení

Koncept Unreliable narrator (nespolehlivý vypravěč) je mocný nástroj, který dokáže výrazně prohloubit děj a zvýšit hráčovu angažovanost. Namísto pasivního přijímání informací je hráč nucen aktivně interpretovat, pátrat po skrytých významech a vytvářet si vlastní obraz o situaci. Nespolehlivost může pramenit z různých příčin:

  • Subjektivní vnímání: Vypravěč vidí svět skrze vlastní emoce, předsudky a přesvědčení, která deformují jeho mluvení.
  • Omezené poznání: Vypravěč nezná všechna fakta, je neinformovaný nebo mu chybí kontext.
  • Psychické problémy: Vypravěč trpí duševní chorobou, amnézií nebo jinou poruchou, která ovlivňuje jeho paměť a úsudek.
  • Záměrná lež: Vypravěč se vědomě snaží oklamat hráče, aby dosáhl svého cíle.

Rozpoznání nespolehlivého vypravěče vyžaduje pozornost k detailům, jako jsou rozpory v jeho výpovědích, nelogické chování, emocionální výkyvy a jiné náznaky. Hráč se musí stát detektivem, který skládá útržky informací a hledá nesoulad mezi mluvením a tím, co vidí nebo slyší v herním světě.

Typy nespolehlivých vypravěčů

Nespolehlivé vypravěče můžeme rozdělit do několika kategorií:

Typ vypravěče Charakteristika Příklad
Naivní vypravěč Vyprávěč, kterému chybí zkušenosti a poznání, aby správně interpretoval události. Dítě vyprávějící o válce.
Sebeklamní vypravěč Vyprávěč, který si nechce přiznat pravdu a vytváří si vlastní realitu. Postava popírající zradu.
Šílený vypravěč Vyprávěč trpící psychickou chorobou, která ovlivňuje jeho vnímání. Pacient v psychiatrické léčebně.
Klamař Vyprávěč, který vědomě a úmyslně lže. Podvodník snažící se oklamat hráče.

Typické příklady ve hrách

  • Silent Hill 2: Hlavní postava, James Sunderland, si nepamatuje všechny detaily kolem smrti své manželky. Postupně odhaluje potištěné vzpomínky a pravdu o svých činech, čímž se jeho narace stává nespolehlivou.
  • BioShock: Atlas, vůdce odboje v Raptuře, se jeví jako spojenec hlavní postavy, ale jeho skutečné motivy a identita jsou odhaleny až později. Hráč je manipulován jeho slovy, dokud neodhalí pravdu.
  • Bastion: Příběh vypráví starý muž Rucks, jehož retrospektivní vyprávění událostí je subjektivní a ovlivněno jeho osobními zkušenostmi.
  • The Stanley Parable: Vypravěč v této hře aktivně komentuje hráčovy činy a předpovídá je. Často se však mýlí nebo záměrně klame, čímž zpochybňuje jeho autoritu a vytváří metanarativní zážitek.
  • Pathologic 2: V této hře prožíváte události z pohledu několika postav, přičemž každá postava má vlastní vnímání a motivace. Jejich narace se rozcházejí a hráč musí skládat mozaiku pravdy sám.

Význam pro hráče a herní svět

Unreliable narrator přidává do her vrstvu hloubky a komplexnosti. Hráči nejsou jen pasivními diváky příběhu, ale stávají se aktivními účastníky, kteří musí analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit informace. To vede k silnějšímu emocionálnímu zážitku a pocitu spoluviny na odhalení skutečné pravdy.

Použití nespolehlivého vypravěče ovlivnilo vývoj narativního designu ve hrách. Hry se staly sofistikovanější a experimentálnější, se zaměřením na psychologii postav a relativitu pravdy. Tento přístup umožňuje vytvářet komplexní a nezapomenutelné herní zážitky, které přesahují běžná dobrodružství a zkoumají hlubší témata lidské existence.