Pokud se ptáte, což je Voice Acting (VA), jde o proces propůjčování hlasu postavám ve hrách, animovaných filmech, televizních seriálech a dalších médiích. Zahrnuje herecké umění s cílem vdechnout postavám život pouze prostřednictvím hlasu.

Podrobnější vysvětlení

Voice Acting, zkráceně VA, je mnohem víc než jen čtení řádků textu. Je to komplexní umělecká forma, která vyžaduje širokou škálu schopností. Daberé (voice actors) musí být schopni pracovat s různým hlasovým rozsahem, intonací, emocionálním projevem a často is různými dialekty a přízvuky. Navíc, musí být schopni rychle se adaptovat na různé postavy a situace, jakož i pracovat pod tlakem ve studiu.

Herní dabing (game voice acting) má svá vlastní specifika. Daberé často pracují bez vizuálního kontextu – nevidí, jak postava vypadá nebo jaká je scéna. Musí se spoléhat na popis od režiséra a svou představivost. Také ve hrách se často nahrávají rozsáhlé dialogy a dabér musí být schopen udržet konzistentní postavu během celého procesu. Kromě dialogů se běžně nahrávají i různé zvuky (sténání, výkřiky, smích) které jsou potřebné pro vytvoření živého světa. VA lze ale využít i pro vytvoření rozsáhlých tutoriálů přímo ve hře, kde hráč nepotřebuje neustále číst text.

Techniky a dovednosti ve voice actingu

Úspěšný voice acting vyžaduje rozsáhlý soubor dovedností a technik. Mezi ně patří:

  • Improvizace: Schopnost reagovat na nečekané situace a měnit repliky za běhu.
  • Práce s mikrofonem: Technická zdatnost při používání mikrofonu a ovládání hlasu pro optimální zvuk.
  • Interpretace: Pochopení postavy a její motivací, aby hlasový projev byl autentický.
  • Emocionální rozsah: Schopnost vyjádřit širokou škálu emocí hlasem, od radosti a smutku až po hněv a strach.

Různé typy Voice Actingu

Voice acting lze rozdělit do několika kategorií:

Typ Popis Příklady
Charakterový dabing Dabování postav s výraznými osobnostmi a hlasovými vlastnostmi. Mario, Pikachu
Vyprávěčský dabing Čtení textů a vyprávění příběhů. Úvodní sekvence ve hrách, trailery.
Reklamní dabing Používání hlasu k propagaci produktů a služeb. Reklamy ve hrách, herní streamy.
Audio knihy Namluvení celých knih do audio podoby. Zaklínač (Andrzej Sapkowski)

Typické příklady ve hrách

  • The Last of Us: Herecký výkon Troy Baker jako Joel a Ashley Johnson jako Ellie je považován za jeden z nejlepších v herní historii. Jejich emocionální ztvárnění postav a dynamika mezi nimi výrazně přispěly k úspěchu hry.
  • Metal Gear Solid: Hlas Davida Haytera jako Solid Snake se stal ikonickým pro celou sérii. Jeho hluboký a drsný hlas dokonale vystihoval charakter vojáka.
  • Mass Effect: Jennifer Hale jako velitelka Shepard (Female) předvedla silný a přesvědčivý ženský hlas, který si získal srdce mnoha hráčů. Možnost výběru hlasu je v sérii Mass Effect důležitou součástí hratelnosti.
  • Portal: Ellen McLain jako GLaDOS vytvořila jedinečný a nezapomenutelný hlas pro robotickou entitu. Její sarkastické a manipulující repliky se staly legendárními.
  • Grand Theft Auto V: Výkon herců, kteří propůjčili hlasy hlavním postavám (Michael, Franklin, Trevor), přispěl k autenticitě a uvěřitelnosti příběhu a světa.

Význam pro hráče a herní svět

Pro hráče znamená kvalitní voice acting hlubší zážitek a větší imerzi do herního světa. Dobře nadabované postavy jsou uvěřitelnější, emocionálně propojeny s hráčem a pomáhají dotvářet atmosféru hry. Kvalitní dabing dokáže posunout příběh na novou úroveň a zanechat silný dojem.

Pro herní svět má voice acting obrovský význam v tom, že posouvá hranice vyprávění příběhů a umožňuje vývojářům vytvářet komplexnější a emotivnější zážitky. Dnes je VA nedílnou součástí moderních her a standardem, který hráči očekávají. Vliv voice actingu se projevuje také v růstu popularity herních hereckých hvězd a jejich uznávání v rámci herní komunity. Navíc pomáhá překonávat bariéry ve hrách, například pokud má někdo problém se čtením textu, kvalitní dabing umožní plnohodnotné užití hry.